7 dingen die je moet weten over het leasen van een fiets

7 dingen die je moet weten over het leasen van een fiets

1. Bijtelling
Het kabinet vindt dat fietsen naar het werk goed voor het milieu is. Met de nieuwe regels die ze per 1 januari 2020 gaan hanteren, wordt het een stuk aantrekkelijk gemaakt om een fiets van de zaak te gebruiken. Net als bij een auto betaal je bijtelling. Wel zijn de uitgangspunten anders. Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. Ook ondernemers kunnen een fiets van de zaak voor zichzelf aanschaffen. Deze regel is in het leven geroepen om de regelgeving te vereenvoudigen. Wie nu over een fiets van de zaak beschikt, moet namelijk belasting betalen over het privégebruik. Dit is lastig te registreren, dus ook te berekenen.

De bijtelling werkt als volgt:
Alleen werknemers die een fiets ter beschikkingen krijgen van de werkgever, krijgen te maken met bijtelling. Je mag de fiets dan overal voor gebruiken. Dus ook wanneer je de fiets alléén gebruikt voor het reizen naar werk. De regeling houdt in dat werknemers jaarlijks 7% van de door de fabrikant vastgestelde consumentenadviesprijs van de fiets bij hun inkomen moeten bijtellen. Goed om te weten is wel dat een werknemer met een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de belastingvrije reiskostenvergoeding.


2. De regeling geldt voor alle soorten fietsen.
Fiets jij liever op een racefiets dan een E-bike? Ook deze fietsen komen in aanmerking voor deze leaseregeling. Alle soorten fietsen, van E-bike tot Speed Pedelecs, komen in aanmerking voor deze regeling.


3. Bijtelling niet voor accessoires, wel voor accu-upgrade
Accessoires, zoals bijvoorbeeld een fietstas, vormen in principe gewoon loon. Een werkgever kan kiezen om het loonbestanddeel onder de eindheffingsregeling te betrekken. Wanneer bepaalde accessoires deel uitmaakt van de fiets, zoals bijvoorbeeld een accu upgrade, dan maken ze ook deel uit van de consumentenadviesprijs van de fiets. Onderhoudsbeurten en servicepakketten spelen voor de bijtelling geen rol, dat zijn bijkomende kosten voor de werkgever.


4. Werknemer wordt geen eigenaar
Hoe mooi jij je fiets ook vindt, de fiets blijft eigendom van de werkgever. Treedt de werknemer uit dienst, dan moet hij/zij de fiets teruggeven. Tenzij de werkgever en werknemer een overnamebedrag voor de fiets hebben afgesproken. Dit bedrag moet tenminste de waarde zijn die de fiets in het economisch verkeer heeft ten tijde van de overname.


5. Fiets en auto van de zaak
Zowel een auto als fiets van de zaak mogen naast elkaar gebruikt worden. Op die manier moet het voor de werknemer interessanter zijn om een paar dagen per week met de fiets naar het werk te gaan. Rij jij met je privéauto naar het werk? Dan mag jij voor de dagen die je met de auto naar werk gaat, nog steeds de zakelijke kilometervergoeding à 0,19 cent per kilometer berekenen.


6. Werknemer kan een eigen bijdrage doen
Besluit jij om een eigen bijdrage te doen voor de nieuwe fiets? Dan wordt de bruto bijtelling van 7% verminderd met de nettobijdrage van de werknemer. Het resultaat kan nooit minder dan nul euro zijn.


7. Fiets van de zaak en btw-teruggave
Bij de teruggave van de btw geldt nog steeds het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA). Concreet betekent dit dat de btw bij de aanschaf van een fiets vooraf bij de werkgever afgetrokken mag worden, maar slechts tot het btw-bedrag van de aanschafwaarde van de fiets van 749 euro inclusief btw.
Meer informatie over een fiets van de zaak vanaf 2020 is te vinden op www.rijksoverheid.nl