Onderzoek bewijst het: e-bikers bewegen net zoveel als gewone fietsers

Onderzoek bewijst het: e-bikers bewegen net zoveel als gewone fietsers

De e-bike van de zaak geeft in de praktijk net zoveel fysiek voordeel als de leasefiets zonder trapondersteuning. Dat toont een grote Europese studie op basis van gegevens uit 7 grote steden. De lagere intensiteit compenseren e-bikers namelijk door gemiddeld meer kilometers te fietsen.

De e-bike wordt, door plagende collega’s, toch een beetje gezien als valsspelen. Je fietst wel, maar krijgt de hulp van een elektromotor, klinkt het. Natuurlijk is daar helemaal niets mis mee. Fietsen naar je werk hoeft helemaal niet gelijk te staan aan een uurtje in de sportschool. Je fietst per e-bike naar het werk omdat het gezonder, sneller of goedkoper is. Of om een combinatie van redenen. Dankzij de trapondersteuning kom je bovendien niet bezweet aan op kantoor. Nog een groot voordeel: je legt makkelijker grote afstanden af.

Langere afstanden met e-bike
Dat blijkt ook uit recent Europees onderzoek, bekend als het PASTA-project. Meer dan tienduizend inwoners van zeven grote Europese steden werden twee jaar lang gevolgd in hun wijze van vervoer. Inwoners uit Antwerpen, Barcelona, Londen, Örebro, Rome, Wenen en Zürich bleken gemiddeld verder te fietsen als ze in het bezit waren van een e-bike. Gemiddeld legden stadsbewoners met een elektrische fiets 8 kilometer per dag af, terwijl degenen met een ‘gewone’ fiets - zonder hulpmotortje dus - 5,3 kilometer wegtrapten. 

Recent onderzoek van TNO laat zelfs zien dat men door de komst van de e-bike bereid is 15 kilometer weg te trappen. Voorheen lag die gewenste fietsafstand op maximaal 7 kilometer. Voor zeker de helft van de Nederlanders is fietsen naar de zaak zo bereikbaar geworden. Vijftig procent van de werkenden woont immers op maximaal 15 kilometer van kantoor.

e-bike vs normale fiets
En wat blijkt? - en zeg dat maar tegen je collega’s - juist door de extra gemaakte kilometers, is de inspanning voor e-bikers  per fietstocht gelijk aan die van de fietsers zonder hulpmotor. Langer met een matige intensiteit fietsen is dus net zo gezond voor je als korter en wat intensiever je kilometers maken. Opvallend genoeg fietsen de elektrische fietsers gemiddeld ook nog eens 2,5 kilometer per dag op een normale fiets. Met de lichaamsbeweging zit het bij die elektrische fietsers dus wel goed. Uit de Europese studie blijkt verder dat fietsers – al dan niet op een e-bike – over het algemeen een gezond lichaamsgewicht hebben.

E-bike van de zaak
Het is niet zo gek dat Europese onderzoekers in hun conclusie de e-bike noemen als een gezonde en duurzame vervoersoptie. Het onderzoeksteam stelt dat het fietsen op een e-bike door stadsbesturen nog meer gepromoot moet worden. De aanleg van meer fietspaden wordt genoemd, waarbij rekening wordt gehouden met de hogere snelheid die elektrische fietsen doorgaans hebben. Ook pleiten de onderzoekers voor subsidiëring van e-bikes. Iets dat we in Nederland al begrepen hebben, want per 1 januari geldt het fietsplan 2020 en kun je een e-bike van de zaak rijden voor slechts 7 procent bijtelling.